وضعیت آزادی بیان در ایران , اعدام نوجوانان و مسیحیان
نوشته شده توسط : reza ranjbar

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام نوجوانان در ایران را محکوم کرد

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه ۱۳ اردیبهشت اعدام دو نوجوان ۱۷ ساله در ایران را محکوم کرده و گفته است، اعدام نوجوانان و کودکان بر اساس قوانین بین المللی ممنوع است.

«محبت نیوز»- میشل باشله گفته است که مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت در حالی اعدام شدند که کارشناسان سازمان ملل معتقدند در روند محاکمه اساسی ترین اصول تضمین کننده دادرسی عادلانه درباره آنها نقض شده است.

به نقل از رادیو اروپای آزاد، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن اشاره به این که با شنیدن خبر اعدام این دو نوجوان ۱۷ ساله بهت زده شده، از حکومت ایران خواسته است فورن اعدام کسانی که زمان وقوع جرم کودک یا نوجوان بوده‌اند را متوقف کند.

میشل باشله گفته است: براساس قوانین کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک، اعدام کودکان مجرم مطلقا ممنوع است.

طبق این گزارش ایران عضو این دو کنوانسیون است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت با توجه «بدرفتاری با آنها و نقص دادرسی» در جریان محاکمه آنان محکوم کرده است.

عفو بین الملل روز دوشنبه اعلام کرده بود که این دو نوجوان در سال ۹۶ هنگامی که ۱۵ سال داشتند بازداشت و «در دادگاهی ناعادلانه» به «تجاوز» متهم شدند.

بنابر همین گزارش، بر اجساد این دو نوجوان آثار شلاق دیده می‌شود که حکایت از آن دارد که پیش از دار زدن آن دو، به آنها شلاق زده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم چهارشنبه اعدام مخفیانه دو نوجوان ۱۷ ساله در شیراز را محکوم کرد.

ایران همراه با عربستان سعودی، یمن و پاکستان تنها کشورهایی هستند که اقدام به اعدام «مجرمانی» می‌کنند که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند اما شمار این گونه اعدام‌ها در ایران بیش از بقیه است.

عفو بین الملل اخیرن گزارش داده است که شمار اعدام‌های ثبت‌شده در ایران در سال ۲۰۱۸دست‌کم ۲۵۳ مورد بود.

 

خبر اعدام یک نوجوان دیگر در ایران تایید شد

 

قوه قضاییه جمهوری اسلامی شهریور ماه سال گذشته جوانی به نام ابوالفضل نادری را به اتهام قتل در زندان مرکزی اراک اعدام کرده است.

 

 

«محبت نیوز»- بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، روز ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۷، جوانی به نام ابولفضل نادری که در ۱۶ سالگی بازداشت شده بود، در زندان مرکزی اراک به دار آویخته شد. او که خرداد ماه سال ۱۳۹۱ بازداشت شده بود، در ۲۳ سالگی اعدام شد.

 

به نقل از رادیو زمانه، نادری بارها ارتکاب قتل را انکار کرده و گفته بود زیر شکنجه مجبور به اعتراف به قتل شده است.

 

با این حساب تعداد نوجوانان اعدام شده در ایران در سال ۲۰۱۸ به هفت نفر افزایش یافت.

 

سازمان عفو بین الملل پیش از این درباره بازداشت ابوالفضل نادری گزارش کرده بود که او پس از آنکه خودکشی دوستش را به پلیس اطلاع داده، به عنوان مظنون به قتل بازداشت شده است.

 

پلیس فرضیه خودکشی را رد کرده و معتقد بود دوست ابوالفضل نادری به قتل رسیده است.

 

در نهایت شعبه یک دادگاه جنایی استان مرکزی در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۲ ابوالفضل نادری را به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام)، به اتهام «نوشیدن مشروبات الکلی» به ۸۰ ضربه شلاق و به اتهام «لواط» به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم کرد و اظهارات مکرر این نوجوان مبنی بر شکنجه شدنش در طول ۱۴ روز بازداشت در اداره آگاهی نادیده گرفته شد.

 

اتهام «لواط» به دلیل خونریزی مقعدی جسد و احتمال دخول به ابوالفضل نادری وارد شده بود اما او در دادگاه تجدید نظر از این اتهام تبرئه شد.

 

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران این نوجوان اعدام شده در زمان برگزاری دادگاه به دلیل مشکلات مالی از حق داشتن وکیل انتخابی برخوردار نبوده و دادگاه از اعزام او به پزشکی قانونی برای تشخیص رشد عقلی مطابق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید، خودداری کرده بود.

 

در سال ۲۰۱۸ اما تنها کشوری که افراد را به دلیل انجام جرم احتمالی در سن زیر ۱۸ سال، پس از ۱۸ ساله شدن اعدام کرده است ایران بوده است.

 

جمهوری اسلامی ایران اما در حالی عنوان تنها کشور اعدام‌کننده افراد به دلیل انجام جرم در کمتر از ۱۸ سالگی را به دست آورده است که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲ به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

 

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران هم از امضا کنندگان آن است اما به صراحت می‌گوید اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

 

جمهوری اسلامی ایران در قعر جدول شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان

بر اساس بررسی‌های سازمان گزارشگران بدون مرز، وضعیت آزادی بیان در ایران و شرایط کار روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگارهای ایرانی در “وضعیت سیاه” قرار دارد که بدترین شکل وضعیت آزادی بیان از نظر این سازمان است.

در شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان، کشورها در پنج وضعیت خوب (سفید)، رضایت‌بخش (زرد)، نیمه‌دشوار (نارنجی)، دشوار (قرمز) و بسیار وخیم (سیاه) رده‌بندی شده‌اند

«محبت نیوز»- بر اساس تازه‌ترین رده‌بندی سازمان گزارشگران بدون مرز، وضعیت آزادی بیان در ایران در مقایسه با باقی کشورهای جهان و نسبت به سال گذشته میلادی، بدتر شده و ایران در سال ۲۰۱۹، با شش پله سقوط در جایگاه ۱۷۰‌ام این رده‌بندی از مجموع ۱۸۰ کشور این فهرست قرار گرفته است.

بررسی این سازمان غیردولتی که مقر آن در پاریس است، نشان می‌دهد که در یک سال گذشته وضعیت آزادی بیان در سراسر جهان بدتر شده، میزان خشونت علیه روزنامه‌نگاران بیشتر شده و تعداد کشورهایی که در آنها روزنامه‌نگاران بتوانند آزادنه فعالیت کنند، کمتر شده است.

در این رده‌بندی، نروژ برای سومین سال پیاپی در صدر فهرست قرار گرفته و از نظر سازمان گزارشگران بدون مرز، آزادترین کشور جهان برای روزنامه‌نگاران بوده است. فنلاند نیز به رده دوم صعود کرده و جای هلند را گرفته که امسال به رده چهارم سقوط کرده است.

در میان کشورهایی که از سوی این سازمان “اقتدارگرا” توصیف شده‌اند، ونزوئلا، روسیه، ویتنام، چین، ایران، عربستان، اریتره و ترکمنستان، همگی امسال وضعیتی بدتر از رده‌بندی سال قبل دارند.

در این گزارش با تأکید بر این که «ایران در ۴۰ سال گذشته یکی از سرکوبگر‌ترین حکومت‌ها را برای خبرنگاران داشته» به گزارش قبلی این سازمان اشاره کرده که بهمن‌ماه گذشته زیر عنوان «۴۰ سال دروغ» منتشر شد.

وضعیت آزادی رسانه‌ها در ۱۹ کشور به رنگ سیاه است و پس از ایران نیز نام ۱۰ کشور لائوس، عربستان سعودی، جیبوتی، سوریه، سودان، ویتنام، چین، ارتیره، کره شمالی و ترکمنستان، ذکر شده است.

 

عفو بین‌الملل: یک سوم اعدامهای جهان در ایران اجرا می‌شود

 

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد نرخ اجرای حکم اعدام در جهان در سال ۲۰۱۸ کاهش داشته، اما یک سوم از «اعدام‌های ثبت شده در سطح جهان» در این سال در ایران اجرا شده است.

 

 

«محبت نیوز»- براساس گزارش سالانه این سازمان که امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین منتشر شده است، تعداد اعدام در سال گذشته با گاهشی ۳۱ درصدی به پایین‌ترین میزان خود در ده سال گذشته رسیده است.

 

براساس آمار عفو بین‌الملل، چین، ایران، عربستان سعودی، ویتنام و عراق بیشترین تعداد اجرای حکم اعدام را در سال ۲۰۱۸ داشته‌اند.

 

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی در مجموع ۲۵۳ مورد اعدام در ایران اجرا شده که بیش از یک سوم کل اعدام‌های ثبت شده در جهان است.

 

اصلاح قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر در ایران باعث کاهش حدودا ۵۰ درصدی اجرای حکم اعدام در ایران شده است.

 

آمار تعداد اعدام‌های ثبت شده در جهان، شامل چین نمی‌شود، چرا که این کشور اطلاعات مربوط به تعداد اعدام‌های انجام شده را منتشر نمی‌کند.

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 4 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
مهلا در تاریخ : 1398/3/10/5 - - گفته است :
بسیار تاسف اوره
این تنها نمونه های جزیی از جنایات آخوند ها در ایرانه
باید همه بجنگیم ایران را نجات دهیم


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: